Salı, Temmuz 18, 2006

ASMEK BILDIRILERI

اورمونیوز(26 تیر 1385): صاحبعلی خدابخش (ائلیاز یئکنلی) فعال سیاسی آذربایجان که بیش از سی و پنج روز است در زندان مخفی اداره اطلاعات تبریز به سر می برد، طی نامه ای از زندان وضعیت اسفناک خود را به اطلاع مردم و مجامع جهانی رسانیده است. وی در نامه خود از آنچه طی دوران بازداشت بر سر وی آمده نوشته و خواهان رسیدگی مجامع داخلی و بین المللی مدافع حقوق بشر گشته است.

آزادی جمعی از دستگیر شدگان آذربایجان
طی روزهای اخیر شماری از دانشجویان و فعالین سیاسی که در شهرهای آذربایجان دستگیر شده بودند با قرار کفالت یا وثیقه آزاد شده اند و منتظر تشکیل دادگاه می باشند.

اردبیل :

اکبر قربانی از فعالین حرکت ملی آذربایجان در اردبیل پس از تحمل حدود دو هفته حبس روز دوشنبه ۱۹/۴/۸۵ به قید وثیقه از زندان آزاد گردید. قربانی که پس تظاهرات ضد آپارتاید مردم اردبیل بارها از سوی افراد ناشناس مورد تهدید واقع شده بود روز سه شنبه ۶/۴/۸۵ در محل کار خود ( کارخانه ذوب آهن اردبیل ) توسط افراد لباس شخصی بازداشت و روانه زندان گشت.

تبریز :

عصر روز 5 شنبه ۲۲/۴/۸۵، وحید شیخ بیگلو ، عضو شورای مرکزی تشکل دانشجویی آرمان در دانشگاه آزاد تبریز و دبیر همایش ستار خان ، از زندان تبریز آزاد شد. وی روز پنچ شنبه ۴ خرداد در محل کار خویش در هریس بازداشت شده بود. همچنین جواد فرج پور ، حسن فرشچی و ابراهیم دشتی از فعالین تبریز روز 22 تیر آزاد شده اند.
خبر دیگر اینکه به گفته آقای عباس جمالی وکیل دادگستری تبریز آقای عباس جمالی ، آقای اروج امیری در مرند و عباس فولاد فر در تبریز نیز با تودیع وثیقه آزاد گردیده اند.
با وجود آزادی این افراد دستگیر فعالان سیاسی هنوز ادامه دارد از جمله نوزدهم تیر ماه مهندس محبوب تقوی از فعالین حرکت ملی آذربایجان در تبریز ساعت ۲ شب در منزل خویش توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است. اداره اطلاعات تبریز علت دستگیری وی را شرکت در میتینگ های تبریز عنوان کرده است.

مراغه :

یاشار حکاک پور ( عضو سابق جمعيت اسلامي دانشجويان دانشگاه زنجان) و داود عظیم زاده ، علیرضا حقی، مجید پژوه فام و حامد یگانه پور ( از اعضای سازمان غیر دولتی خانه فرزندان آذربایجان ) پس از حدود ۵۰ روز حبس طی روزهای24 و 25 تیر از زندان مراغه آزاد شدند .
گفتنی است حکاک پور و عظیم زاده قبلا نیز به دلیل فعالیتهای هویت طلبانه بارها از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی مورد تهدید واقع شده و روز شنبه اول بهمن ماه به صورت غیر قانونی بازداشت گردیده بودند که پرونده آن هنوز مفتوح بوده و حکمی صادر نشده است .
همچنین همه دستگیر شدگان در شهرهای میاندواب و خوی آزاد گردیده اند.

دوشنبه 26 تیر ۱۳۸۵
با آرزوی آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان




حکم اعدام برای 5 نفر از ترکان علوی مذهب در آذربایجان غربی

براي پنج تن از متهمان شورش تركان علوي مذهب قزلباش (در ايران به خطا اهل حق ناميده ميشوند) قوشاچاي (مياندوآب) حبسهاي طويل المدت و اعدام٬ به شرح زير صادر شده است: ١. سمندعلِی محمدِی (بِیگ محمد اوغلو)، متولد ۱٣۲۶ در قوشاچاي (مِیاندوآب)، وابسته به مذهب علوي- قزلباشي (در ايران به اشتباه مشهور به اهل حق) ، به اتهام درگِیرِی با نِیروِی انتظامِی در ۲۲ آبان ۱٣٨٣ دستگیر و به ۵ سال حبس و سپس اعدام، محکوم شده است. ٢. بخشعلِی محمدِی (بِیگ محمد اوغلو)، متولد ۱٣۲۶ در قوشاچاي (مِیاندوآب)، وابسته به مذهب علوي- قزلباشي (در ايران به اشتباه مشهور به اهل حق) به اتهام درگِیرِی با نِیروِی انتظامِی در ۱۲ آبان ۱٣٨٣ دستگیر و به ۵ سال حبس و سپس اعدام، محکوم شده است. ٣. ِیونس آقاِیان (اِیوب اوغلو)، متولد ۱٣۶۱ در قوشاچاي (مِیاندوآب)، وابسته به مذهب علوي- قزلباشي (در ايران به اشتباه مشهور به اهل حق) به اتهام درگِیرِی با نِیروِی انتظامِی در ٣ مهر ۱٣٨٣ دستگیر و به ۵ سال حبس و سپس اعدام، محکوم شده است. ٤. مهدِی قاسم زاده (قباد اوغلو)، متولد ۱٣۶۰ در قوشاچاي (مِیاندوآب)، وابسته به مذهب علوي- قزلباشي (در ايران به اشتباه مشهور به اهل حق) به اتهام درگِیرِی با نِیروِی انتظامِی در ۱ مهر ۱٣٨٣ دستگیر و به ۵ سال حبس و سپس اعدام، محکوم شده است. ٥. عباداله قاسم زاده (قباد اوغلو)، متولد ۱٣۵٣ در قوشاچاي (مِیاندوآب)، وابسته به مذهب علوي- قزلباشي (در ايران به اشتباه مشهور به اهل حق)٬ به اتهام درگِیرِی با نِیروِی انتظامِی در ۱۲ آبان ۱٣٨٣ دستگیر و به ۵ سال حبس و سپس اعدام، محکوم شده است. منبع


چهار شنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۵
با آرزوی آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان



گزارشی از دستگیر شدگان جدید
علیرغم گذشت حدود دو ماه از اعتراضات آذربایجان و با وجود دستگیری دهها نفر هنوز موج بازداشتها در شهرهای مختلف آذربایجان ادامه دارد.
تبریز :
با وجود گذشت بیش از یک هفته از دستگیریهای مربوط به مراسم قلعه بابک هر روز اسامی جدیدی از بازداشت شدگان منتشر می شود.بر اساس آخرین اخبار هفته گذشته شخصی به نام آرش جهان بخشی در تبریز دستگیر شده است و در طول هفته جاری نیز امکان هیچ گونه تماسی با بیرون را نداشته است.
همچنین سه شنبه گذشته ( ۶ تیر ماه ) ماموران اداره اطلاعات تبریز با مراجعه به مغازه ارائه خدمات کامپیوتری مسعود صابر و تفتیش مغازه او را دستگیر کرده اند.ماموران دلیل کار خود را جلوگیری از عزیمت صابر به قلعه بابک اعلام کرده اند.
اردبیل :
ماموران اطلاعاتی منطقه مغان اردبیل دیروز نادر ولی پور مدیر مسئول نشریه دانشجویی قارتال را دستگیر و بازداشت کردند.بیش از ده نفر از ماموران اطلاعاتی دیروز به خانه پدری ولی پور حمله بردند و او را دستگیر و در جلوی چشم اعضای خانواده اش مورد ضرب و شتم قرار دادند.ماموران خانه را تفتیش کرده و یکدستگاه کیس کامپیوتر به اضافه برخی مدارک شخصی را ضبط نموده اند.
در همین ارتباط نیز دو نفر به نامهای حسن بالازاده و رحیم ترقی توسط ماموران اداره اطلاعات اردبیل دستگیر و در مکان نامعلومی نگهداری میشوند.
ارومیه :
پس از گذشت 45 روز از دستگيري جواد عباسي فعال حركت ملي آذربايجان در سلماس بالاخره ديروز قاضي پرونده قرار بازداست وي را تمدید كرد. عباسی اكنون در زندان اورميه در بازداشت بسر مي برد.
لازم به ذكر است كه حدودا 20 روز پيش قاضي يك قرار وثيقه 10 مليون توماني صادر كرده و اتهام ايشان را تبليغ عليه نطام و به نفع گاموح ( حزب بیداری ملی آذربایجان جنوبی ) اعلام كرده بود،اما پس از اينكه خانواده آقاي عباسي وثيقه را تهيه كردند ،اما قاضی وثیقه را نپذیرفت و با تمدید قرار بازداشت وي اتهام وی را عضويت در گاموح اعلام نمود.
مشگین شهر :
امیرحسین موحدی، روزنامه نگاری که در پی رویدادهای اخیر آذربایجان در مشکین شهر دستگیر شده بود، ۱۴ تیر ماه با پرداخت وثیقه ای سنگین موقتا از زندان آزاد شد.
گزارشها حاکیست که این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر بر اثر اعتصاب غذا در زندان به شدت ضعیف شده و به بیمارستانی در شهر اردبیل منتقل شده است.
تهران :
بنا به اظهار مینا اصغری علیرغم آماده بودن قرار وثیقه برای آزادی همسرش صالح کامرانی پس از چندین ساعت انتظار در دادگاه (از ساعت 9 صبح تا ساعت 14 امروز، چهارشنبه14/4/84) ، قاضی دادگاه برخلاف حکم قبلیش رای به ادامه بازداشت کامرانی داده است.
صالح کامرانی وکیل و فعال حقوق بشر ،از روز چهارشنبه 24/03/1385 بازداشت شده است و پس از گذشت بیش از 20 روز از بازداشت وی هنوز با وکیلش ملاقات نکرده است.همچنین پرونده وی نیز در اختیار وکیل قرار داده نشده است.
لازم به ذکر است است که رامین محمدخانی که هنگام مراجعه جهت پذیرش وکالت کامرانی بازداشت شده بود آزاد گردیده است.

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان با اعتراض به ادامه بازداشتها از مجامع داخلی و جهانی مدافع حقوق بشر تقاضا دارد با اطلاع رسانی و اعمال فشار بر جمهوری اسلامی از نقض حقوق زندانیان جلوگیری بعمل آورند.

پنج شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۵
با آرزوی آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان

Hiç yorum yok: