Cumartesi, Haziran 10, 2006

XEBER (14)

اخبار بازداشتها و وضعيت زندانيان حرکت ملي آذربايجان
haqqimiz.blogsky.com
جمعه 19 خرداد ماه سال 1385
سیروس حسین نژاد در زندان اوین است
سیروس حسین نژاد معروف به یانار سونمز ، یکی از اعضای کانون فرهنگی ستارخان و از فعالین جوان منطقه قارداغلی نشین آغ توپراق(خاک سفید) تهران، به دلیل فعالیتهای ضد آپارتاید خود، در زندان اوین نگهداری می شود.
وی دانشجوی رشته مهندسی بیوشیمی بوده و از 17 روز پیش در تهران بازداشت شده است.



جمعه 19 خرداد ماه سال 1385
انتقال برخی از بازداشت شدگان آذربایجان به تهران
خانواده یکی از بازداشت شدگان در اداره کل اطلاعات آذربایجان شرقی از انتقال شش نفر از زندانیان در این اداره به تهران خبر داد.یکی از اعضای خانواده مذکور در گفتگو با وبلاگ حق اسامی این شش نفر را اعلام کرد و گفت بازداشت شدگان در روز ۱۸ خرداد از تبریز به تهران منتقل می شوند.مهندس غلامرضا امانی و چنگیز بخت آور از فعالین حرکت ملی آذربایجان و دکتر احمد رضایی(حیدر اوغلو)-حسن حاجی ابویی(ارک)-علی حامد ایمان و حسین حسنی از فعالین فرهنگی و مطبوعاتی تبریز شش نفری هستند که بر اساس این خبر باید به تهران تهران اعزام شده باشند.
دیروز همچنین چند نفر از بازداشت شدگان در زندان اردبیل آزاد شدند.ایشان نیز از انتقال عباس لسانی در روز پنجشنبه ۱۸ خرداد به تهران خبر داده اند.آزاد شدگان از وجود ۵۰ الی ۶۰ نفر دیگر از شهروندان و فعالین حرکت ملی آذربایجان در زندان اردبیل خبر می دهند.
دیروز تعدادی از بازداشت شدگان در ماکو آزاد شده اند.اما اداره اطلاعات مراغه همچنان با وجود صدور حکم آزادی از طرف دادگاه ۵ نفر زندانی این شهر را در حبس نگه داشته است.یکی از ماموران اطلاعات این شهر ادامه این حبس را برای اذیت و تنبیه بیشتر بازداشت شدگان لازم دانسته است.



پنجشنبه 18 خرداد ماه سال 1385
داود مقامی به منزل منتقل شده است
داود مقامی یکی از فعالین حرکت ملی آذربایجان که در موغان شهر بازداشت و تحت شکنجه دچار اسیب دیدگی طحال شده بود از بیمارستان به منزل منتقل شده و در حال بهبودی است.



پنجشنبه 18 خرداد ماه سال 1385
حیدر شادی و هجر سلطانی همچنان در زندان اوین هستند
حیدر شادی استاد دانشگاه رشته فلسفه و هجر سلطانی از فعالین حرکت ملی آذربایجان در کرج، همچنان در زندان اوین هستند.این دو فعال در حین تظاهرات اعتراض آمیز آذربایجانی ها در روبروی مجلس شورا، در میدان بهارستان بازداشت شده اند.شاهدان از ضرب و شتم شدید خانم سلطانی به هنگام بازداشت وی خبر می دهند.




پنجشنبه 18 خرداد ماه سال 1385
اخبار نگران کننده ای از وضعیت مجید ماکوئی منتشر شده است
مهندس مجید ماکوئی دبیر انجمن آیدین سحر خوی و دانشجوی دانشگاه دولتی اورمیه که چند روز بعد از تظاهرات این شهر بازداشت شده است در حال حاضر در زندان اورمیه تحت شکنجه قرار دارد. ماکوئی بعد از بازداشت به اداره اطلاعات سپاه منتقل و بعد از ضرب و شتم به شعبات وزارت اطلاعات منتقل شده است.خانوداه ماکوئی به شدت نگران وضعیت فرزند خود هستند.




سه شنبه 16 خرداد ماه سال 1385
اسامی جدید از زندان مرند
با وجود آزادی ۱۵ نفر از بازداشت شدگان تظاهرات مردم مرند ازجمله سلمان اباذری-وطن خواه-شیخ زاده و مهدی شجی بیش از ده نفر هنوز در زندان قیرخلار مرند بدون تفهیم اتهام در بازداشت به سر می برند. نام سه تن دیگر از زندانیان به این شرح است:عبدالمجید غیبی(کاریکاتوریست)-غلامرضا حقیقی و عیسی اسدی و ضحاک.
همچنین بر اساس اظهارات جمعی از آزاد شدگان گروهی از زندانیان بر اثر فشارهای بی امان نیروهای اطلاعاتی مجبور به گفتگوی تلویزیونی و اعترافات از پیش تعیین شده گشته اند.




سه شنبه 16 خرداد ماه سال 1385
هفت نفر دیگر در تبریز دستگیر شدند
بر اساس اخبار ارسالی از تبریز دیروز پانزدهم خرداد چهار نفر از شهروندان تبریزی در ارتباط با اعتراضات اخیر دستگیر شده اند.یاشار خاکپور ، مجید همتی ، علی قلی نژاد و مصطفی برزگر توسط نیروهای اداره اطلاعات تبریز دستگیر ودر مکان نامعلومی بازداشت شده اند.
همجنین سه روز پیش سه نفر دیگر به نامهای محمد بحری، خسرو کنعانی و جواد کنعانی در تبریز دستگیر و بازداشت شده اند.ایشان در طول این مدت حق ارتباط با خانواده و وکلایشان نداشته اند.




سه شنبه 16 خرداد ماه سال 1385
مغازه عباس لسانی پلمپ شد
امروز صبح ماموران اداره اطلاعات اردبیل مغازه قصابی عباس لسانی را بدون اینک اجازه دهند مغازه تخلیه شود پلمپ کردند.ماموران همکار وی جعفر سبحانی را نیز دستگیر و بازداشت کردند.




سه شنبه 16 خرداد ماه سال 1385
خانواده ها در مقابل دادگاه مراغه اجتماع کرده اند
دهها نفر از اعضای خانواده های پنج نفر از زندانیان حرکت ملی آذربایجان در مراغه مقابل دادگاه این شهر تجمع کرده اند.داود عظیم زاده-یاشار حکاک پور-علیرضا حقی-مجید پژوه فام و حامد یگانه پور پنج فعال مراغه ای که شنبه سیزدهم خرداد از زندان تبریز آزاد شده بودند همان روز به محض آزادی توسط نیروهای اطلاعاتی در خروجی زندان ربوده شده و به زندان مراغه منتقل گشته اند.خانواده های ایشان امروز با حضور در دادگاه مراغه خواستار توضیح مقامات قضایی مراغه در مورد دستگیری مجدد فرزندانشان با وجود صدور حکم آزادی از طرف قاضی تبریزی هستند.تا کنون جواب قانونی و روشنی در مورد علت ادامه غیرقانونی بازداشت افراد فوق الذکر داده نشده است.




سه شنبه 16 خرداد ماه سال 1385
رضا حسن پور آزاد شد
رضا حسن پور فعال حرکت ملی آذربایجان که روز اول خرداد در شهر اهر دستگیر و به زندان تبریز منتقل شده بود یکشنبه چهارده خرداد آزاد شد.بر اساس همین گزارش از اهر هنوز شش نفر دیگر از شهروندان این شهر به نامهای مرتضی شکری-کریم کارگر-رضا حسن زاده-ریحانی-صفری و عوض حسن پور در زندان تبریز و تحت شکنجه هستند.
خبر دیگری از زندان تبریز از شکنجه شدید عده ای از فعالان حرکت ملی آذربایجان با هدف گرفتن اعتراف تلوزیونی از ایشان حکایت می کند.زندانیان تحت فشار قرار دارند تا به ارتباط با خارج اعتراف کنند.




دوشنبه 15 خرداد ماه سال 1385
ماهنامه ندای هشترود توقیف شد .
براساس گزارشهای موثق از هشترود نشریه ندای هشترود در پی چاپ یک مقاله به قلم یکی از اعضای شوراری شهر بنام جعفر خسروی باعنوان: شما راست می گوئید؟ توقیف گردید.

نویسنده این مطلب نیز که از جانبازان جنگ ایران وعراق می باشد در روز 11/3/85 به اداره اطلاعات احضار و تحت بازجویی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است مطلب مندرجه در نشریه مذکور به تحلیل مساله توهین به ترکها پرداخته است.




یکشنبه 14 خرداد ماه سال 1385
وضع عمومی حبیب پور ولی همچنان وخیم گزارش می شود
حبیب پورولی (فرزند عزیز پورولی) از فعالین حرکت ملی آذربایجان در تبریز از 6 روز پیش در بازداشت به سر می برد. وی پس از دستگیری توسط نیروهای انتظامی به شدت شکنجه و مورد آزار و اذیت قرار گرفته و بر اثر شدت جراحات وارده 24 ساعت بیهوش شده است. حبیب پور ولی از2 روز پیش به دلیل شکستگی در ناحیه کتف از بیمارستان امام تبریز به بیمارستان شهدا منتقل شده است. هم اکنون چندین نیروی انتظامی در بیمارستان مستقر شده و مانع از ملاقات بستگان می شوند. به نظر می رسد که عوامل رژیم با این شگردها از افشای جزئیات شکنجه این فعال آذربایجانی جلوگیری می کند. 4 روز پیش نیروهای انتظامی و امنیتی رژیم شبانه وارد منزل عزیز پور ولی شده و ضمن ارعاب اعضای خانواده منزل ایشان را تفتیش و بازرسی کردند.




شنبه 13 خرداد ماه سال 1385
لسانی اعتصاب غذا کرده است
یکی از نزدیکان عباس لسانی در تماس با وبلاگ حق از اعتصاب غذای این فعال حرکت ملی آذربایجان در بازداشتگاه اداره کل اطلاعات اردبیل خبر داد.لسانی در طی روزهای گذشته بارها به دوستان و نزدیکان خود گفته بود در صورت دستگیری اعتصاب غذا خواهم کرد.لسانی که از طرف یکی از ماموران اطلاعات اردبیل در روز شنبه ششم خرداد تهدید به ترور شده بود دستگیری خود را در صورت وقوع غیر فانونی و ناشی از خشم ماموران اطلاعاتی از اعتراضات مردم می دانست.امروز نیز در حالی که ماموران او را در مقابل چشم همسر و فرزندان و همسایگانش با ضرب و شتم از از خانه خارج می کرده اند اعلام کرده است از این لحظه اعتصاب غذای خود را تا زمانی که مطابق قانون با او برخورد شود شروع می کند.




شنبه 13 خرداد ماه سال 1385
امروز میانه در سوگ اولین شهید خود به ماتم نشسته است.
سانیوز-وضعیت شهر میانه ناآرام ومتشنج است.امروز شنبه شهر میانه حضور نیروهای گارد ویژه و سرکوب گر را در خیابانهای خود تجربه کرد.در پی تظاهرات روز پنج شنبه هزارن نفر از مردم میانه علیه سیاست های تبعیض آمیزحکومت که شهادت یک نفر را به دنبال داشت این شهر فضای ناآرامی را سپری می کند.آیدین پزشکی که عصر پنج شنبه سوار بر موتور دراعتراضات شرکت کرده بود بر اثر ضربه یکی از سرکوبگران کنترل وسیله نقلیه خود را از دست داده و به جدول کنار خیابان برخورد کرد که در اثرضربه وارد شده به سر افتخار اولین شهید میانه را نصیب خود نمود.خبرهای رسیده از میانه حاکی است روز پنج شنبه تعداد زیادی از مردم در نتیجه در گیری ها به شدت زخمی گشته اند.صدها نفر نیز توسط مامورین بازداشت شده اند که از وضعیت آنان هیچ اطلاعی در دست نیست.




شنبه 13 خرداد ماه سال 1385
عباس لسانی دستگیر شد
حمله بیش از سی مامور مسلح اطلاعاتی به خانه لسانی
ساعتی قبل بیش از سی نفر از ماموران اداره کل اطلاعات اردبیل با حمله مسلحانه به خانه عباس لسانی فعال حرکت ملی آذربایجان وی را دستگیر کردند.بر اساس اظهارات خانواده لسانی ماموران که بالغ بر سی و یک نفر و مسلح به سلاحهای جنگی بوده اند درب منزل را شکسته و وارد خانه شده اند.اطلاعاتی ها ضمن وارد کردن خساراتی به منزل دو دستگاه گوشی موبایل متعلق به عباس لسانی و برادر زنش و همچنین یکدستگاه کیس کامپیوتر را ضبط کرده اند.ماموران حتی اقدام به ضرب شتم لسانی کرده اند و در تمام مدت تفتیش منزل و همچنین انتقال او به اتوموبیل وی را مقابل چشم خانواده و همسایگانش کتک زده اند.
ماموران پوسترهای ستارخان و قلعه بابک را نیز از دیوار کنده و برده اند.




جمعه 12 خرداد ماه سال 1385
شکنجه در زندان و مساجد تبریز
بر اساس اخبار دریافتی از زندان تبریز برخی از زندانیان در این زندان که در ارتباط با اعتراضات مردمی اخیر بازداشت شده اند توسط ماموران اداره اطلاعات شکنجه و ضرب و شتم می شوند.در میان کسانی که شکنجه شده اند از شکنجه شدید منجر به جراحت و خونریزی داخلی یک خلبان و یک دانشجو خبر رسیده است.جوان دانشجو که به شدت شکنجه شده است مجبور به گفتن سخنانی مقابل دوربین بوده است.از آن جوان خواسته اند به ارتباط با آمریکا اعتراف کند.برخی دیگر از کسانی که پس از دستگیری به زندان تبریز منتقل شده اند از ضرب و شتم خود در پایگاههای بسیج برخی مساجد تبریز خبر داده اند.
همچنین خانواده های پنج زندانی شناخته شده مراغه ای در زندان تبریز نگرانی خود نسبت به وضعیت فرزندانشان را اعلام کرده اند.طبق اخبار واصله حامد یگانه پور دانشجوی مراغه ای که ناراحتی قلبی دارد به بند ویژه زندان که محل حبس اشرار است منتقل شده است.دیگر دانشجوی مراغه ای یاشار حکاک پور مراغی در بند مالی است و سه بازداشتی دیگر از مراغه به نامهای داود عظیم زاده(معلم)-مجید پژوهی فام(استاد دانشگاه) و علی رضا حقی در قرنطینه زندان نگهداری می شوند.با اینکه به خانواده های ایشان اعلام شده است برای حکاک پور ۲۰ میلیون و برای چهار نفر دیگر هر کدام ۱۰ میلیون تومان وثیقه حاضر کنید اما هیچکدام از زندانیان هنوز به دادگاه برده نشده اند.




پنجشنبه 11 خرداد ماه سال 1385
جان داوود مقامی به دلیل شکنجه شدید، در معرض خطر است
داوود مقامی(موغانلی) بعد از بازداشت شدن در تظاهرات ضد آپارتاید اهالی موغان به زندان موغان شهر(پارس آباد) منتقل شده و تحت شکنجه های شدید قرار گرفته است.
متاسفانه در اثر شقاوت شکنجه گران، طحال وی از کار افتاده و دچار خونریزی شدید داخلی گردیده است. تنفسش بسیار سنگین شده است و در بیمارستان موغان شهر در حالی که جسمش به تخت زنجیر شده در خطر مرگ قرار دارد.




پنجشنبه 11 خرداد ماه سال 1385
دستگیری در مشکین شهر
بر اساس اخبار رسیده از شهرستان مشکین شهر ظهر امروز یازدهم خرداد مهندس اسد یعقوبی ، مهندس ایرج موذن زاده ، جلیل مقدسی و فرهاد سروناز بازداشت شده اند. در این شهر همچنین اردلان انواری دستگیر و تا کنون اجازه تماس با خانواده اش را نداشته است.
همچنین از تهران خبر رسیده است حیدر شادی استاد دانشگاه و یکی از نویسندگان برجسته آذربایجان همچنان در زندان اوین است.




پنجشنبه 11 خرداد ماه سال 1385
اعتصاب غذا در زندان اردبیل
از زندان اردبیل خبر رسیده است که بیش از ۵۰ نفر از کسانی که در این شهر دستگیر شده بودند از روز یکشنبه هفتم خرداد اقدام به اعتصاب غذا کرده اند.قیصر نژاد رئیس زندان در مقابل این عمل دستور داده است موهای کلیه زندانیان از ته تراشیده شود و به سلولهای انفرادی منتقل شوند.




پنجشنبه 11 خرداد ماه سال 1385
دو نفر دیگر در اردبیل دستگیر شدند
خبر رسیده از اردبیل حاکی است امروز یازدهم خرداد دو نفر از شهروندان و فعالان اجتماعی اردبیل به نامهای ساسان صحافی و آراز غفارزاده توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان دستگیر شدند.
گزارش دیگری از آزادی ۱۶ نفر از دستگیر شدگان تجمع مقابل مجلس در تهران خبر می دهد.اما هنوز آماری از افراد باقی مانده در اوین در دست نیست.



Hiç yorum yok: