Çarşamba, Eylül 13, 2006

ASMEK BILDIRISI

Azerbaycan Siyasal Mehbuslarının Mudafie Komitesi


آخرین وضعیت زندانیان آذربایجان
عليرضا جوانبخت قولونجو سخنگوي کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان ( آسمك ) با نا عادلانه خواندن اين احكام اعلام كرد : احكامي كه بر اساس پيشداوري سياسي و پرونده سازي تحت شكنجه و در محيطهاي رعب آور صادر شده باشد واجد ارزش حقوقي نيست و محكومين پيشاپيش نزد افكار عمومي تبرئه شده محسوب مي گردند.
وي با اعتراض به سكوت برخي رسانه ها وگروههای مدعی حقوق بشر و دمکراسی در قبال احکام اخیر و نقض حقوق بشر در آذربایجان عنوان نمود ، امروز برای آنها روز امتحان است و ادامه سکوت موجب شرمساری آنها و روشن شدن سرشت واقعی آنها در ضدیت با حقوق ملی آذربایجانیها خواهد شد.
جوانبخت با بیان اینکه دومین و آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات رضا عباسی – عضو موسس کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان – تشکیل شده ادامه داد : نحوه برخورد دادگاه با رضا عباسی شاخص خوبی برای سنجش نحوه برخورد حاکمیت با فعالان حقوق بشر است و امیدواریم دادگاه با درایت و بدور از سیاسی کاری رضا را تبرئه کند .وی همچنین اعلام کرد که آسمک از طریق مجامع داخلی و بین المللی در دفاع از رضا عباسی و دیگر زندانیان سیاسی تلاش می کند.
سخنگوی آسمک همچنین در پایان از اشخاص حقیقی و حقوق و وکلای مستقل که به یاری زندانیان سیاسی و عقیدتی آذربایجان شتافته اند قدردانی نمود و این فعالیتها را موجب ایجاد همبستگی در مبارزه با نقض حقوق بشر خواند.

آخرین وضعیت زندانیان آذربایجان
زنجان :
آخرین جلسه بررسی به اتهامات رضا عباسی - روزنامه نگار و فعال حقوق بشر - ۲۰ شهریور به صورت غير علني در شعبه‌ اول دادگاه انقلاب زنجان برگزار شد.
موضوعات مطرح شده در اين جلسه دادگاه پيرامون فعالیتهای وي در انجمن اسلامی و جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان و در قالب کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان (آسمک) و فعالیتهای هویت طلبانه اش در شهر زنجان بوده است .

همچنين خليلي مدافع عباسي در مورد اين جلسه به ايلنا گفت : در اين جلسه آخرين دفاع از موكل اخذ شد و قرار است دادگاه ظرف مهلت قانوني نسبت به صدور رأي خود اقدام كند.
وي همچنين گفت : قرار كفالت پنج ميليون توماني موكلم صادر شده است اما هنوز مورد پذيرش قرار نگرفته است. وي با بيان اينكه عباسي در قرنطينه زندان نگهداري مي‌‏شود، اين اقدام مسوولان زندان را خلاف قانون دانست .
امروز سازمان عفو بین المل برای دومین بار با صدور بیانیه ای خواستار آزادی رضا عباسی گردید.
ارومیه :
حکم حسین نوری یکی از فعالین دانشگاه اورمیه که در روز 6 خرداد به همراه 5 تن از دیگر دانشجویان دانشگاه اورمیه دستگیر و در تاریخ 11 شهریور دادگاهش برگزار شده بود اعلام شد. حسین نوری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، شرکت در قیام های خرداد ماه ، شرکت در تحصن دانشگاه اورمیه و اقدام به نبش قبر شهید فرزاد اسدپور به 8 ماه تعلیقی به مدت 2 سال محکوم شده است.
همچنین اسدالله سلیمی، روزنامه نگار و فعال فرهنگی آذربایجان، چند روز پیش در حین عزیمت به تبریز بازداشت شد. وی که ساکن اورمیه می باشد قصد سفر به تبریز را داشت که در بین راه توسط ماموران امنیتی این شهر بازداشت گردیده و اینک در زندان تبریز به سر میبرد. وی، روزنامه نگار و مدرس زبان ترکی آذربایجانی در اورمیه می باشد. هنوز خبری از علت بازداشت وی به دست نیامده است اما احتمال می رود وی به دلیل حوادث خرداد ماه آذربایجان و نیز به دلیل خبرهایی مبنی بر تحصن در روز اول مهرماه بازداشت شده باشد
کلیبر :
بر اساس رای صادره از دادگاه انقلاب شهرستان کلیبر سعید محمدی و سعید بیدخت از هویت طلبان ترک به ترتیب به یک سال حبس و دو سال تبعید به جزیره خورموج و هشت ماه حبس محکوم شدند.
اردبیل :
بر اساس خبرهای دریافتی از اردبیل حکم 4 تن از بازداشت­شدگان اعتراضات خردادماه این شهر به ترتیب زیر اعلام شده است :
- رضا تدین ، چهار ماه و یک روز زندان و 40 ضربه شلاق
- مظاهر معالی ، سه ماه و یک روز زندان و 40 ضربه شلاق
- رحیم خدادادی، سه ماه و یک روز زندان و 40 ضربه شلاق
- جلال تقوی ، سه ماه و یک روز زندان و 40 ضربه شلاق
- حسن بالا زاده (نوجوان 16 ساله)…… 3 ماه زندان تعزیری و 50 ضربه شلاق به جرم تخریب اموال عمومی و حمله به مامور اطلاعات و شکستن دوربین وی
- بهمن افغان فرزند بایرام علی، 20 ساله، دانشجو…… 6 ماه زندان تعزیری و 3 میلیون ریال جزای نقدی و 40 ضربه شلاق
- قاسم غریبی فرزند عباس، 20 ساله…… 10 میلیون ریال جزای نقدی و 40 ضربه شلاق
همچنین بهروز علیزاده زندانی 18 ساله اردبیلی پس از 88 روز حبس دیروز با قرار وثیقه پانزده ملیون تومان آزاد گردید.
تهران :
آخرین جلسه محاکمه صالح کامرانی - وکیل و فعال حقوق بشر - در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران برگزار گردید در این جلسه متهم و وکیل مدافعش دکتر یوسف مولایی با رد اتهامات به دفاع پرداختند. به گفته مینا اصغری همسر متهم رای دادگاه در هفته آینده صادر خواهد شد گفتنی است وی از ۲۴ خرداد در زندان اوین محبوس است.
تبریز :
مهدی نوری(ائلمان تبریزلی) نوزدهم شهریور ماه پس از تحمل هشتاد روز حبس و شکنجه آزاد شد.

بیست و دوم شهریور 1385
به امید آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان

Hiç yorum yok: