Pazar, Eylül 17, 2006

TEBRİZİN BELEDİYE BİNASİ GİRO QOYULDU!

هنوز اين خبر تائيد نشده بود و همه منتظر انکار آن توسط شهردار تبريز بودند که ناگهان خبر رسيد: كاخ شهرداري تبريز گرو گذاشته شد
اين خبر آنقدر گيج کننده است که هنوز خيليها بدرستي و يا نادرستي آن شک دارند ٫ اما کار از کار گذشته است.
در اجراي کارهاي ساختماني بزرگ مانند تونل و مترو ٫ از دستگاههاي حفاري مخصوصي استفاده ميشود. اين دستگاهها به خاطر ويژگي و کارآيي خود بسيار گرانقيمت و در تعداد کم موجود ميباشند. اين موضوع آنقدر حساس است که حتي براي کارهاي غيرعادي (تونلهاي زيرآبي در زمينهاي سست) نوع مخصوصي طراحي و توليد ميشود.سفارش و خريد اين دستگاهها بسته به تکنولوژي و ساخت ماشينها از سيستم تجاري روز پيروي ميکند. داشتن روابط در سطح بالا با کشورهاي داراي تکنولوژي مربوطه يکي از اين اصول است.
اما متروي تبريز و خريد دستگاههاي حفاري گرانقيمت ( يک دستگاه بين ۸ تا ۱۰ ميليون دلار = ۷۳,۷۴۲,۴۰۰,۰۰۰ تا ۹۲,۱۷۸,۰۰۰,۰۰۰ ريال که ميشود چيزي در حدود ۷.۳ ميليارد تا ۹.۲ ميليارد تومان) حکايت ديگري است. البته يکي از دستگاهها در حال حمل به تبريز ميباشد.
تا بحال در شهرهاي بزرگي مانند تهران سيستم حمل و نقل زيرزميني ايجاد شده و اين طرح ميبايستي ميزان و نوع مخارج ٫ نوع اجرا و نيز برنامه صرفه جويي را بصورت کامل ارائه کرده باشد. طرحهاي بزرگ در کشورهاي پيشرفته تمامي اندوخته هاي علمي و اقتصادي خود را با مجريان طرحهاي مشابه در ميان ميگذارند.
متروي تبريز تا بحال با هفتصد خوان رستم مواجه بوده است. مشکلات طبيعي و مصنوعي موجود حکايت از عدم رضايت رژيم با احداث آن دارد. نوع طرح ٫ زمان اجرا و مجريان آن نيز همه بودار هستند. در اينجا ميخواهم به يک موضوع بسيار مهم و در عين حال حساس اشاره کنم.
خريد اين دستگاهها از محل بودجه استان آذربايجان اختصاص مي يابد نه از بودجه سراسري ! . شرکتهاي سرمايه گذار (خصوصي ٫ دولتي و يا نظامي) هر کدام اهدافي براي خود در نظر دارند و در اين ميان هيچ انديشه اي از بابت صرف هزينه هاي ملي آذربايجان ندارند.ولي خريد دستگاههاي حفاري که فقط و فقط يکبار در شهر تبريز به کار گرفته خواهند شد ( و شايد در آينده دور مورد نياز شهرهاي ديگر آذربايجان باشند) چگونه توجيح ميشود؟
چرا از دستگاههاي دست دوم در کشورهاي همسايه با قيمت استفاده نميشود؟چرا از بودجه ملي ايران ! و اضطراري هزينه نميشود؟
اين دستگاهها بعد از اتمام پروژه بدون استفاده رها خواهند شد. يعني در حدود ۱۶ ميليارد تومان از بودجه آذربايجان راکد ميماند. در اين بين زمان مصرف و درصد استهلاک آنها نيز از کيسه آذربايجان کسر خواهد شد. يعني آذربايجان بعد از خريد دو دستگاه حفار تي.بي.ام به مبلغ ۱۶ ميليارد تومان ٫ با دو دستگاه دست دوم مستهلک به قيمت تقريبي ۲ ميليارد تومان باقي خواهد ماند. حالا با اين دو دستگاه چه ميشود کرد؟
ميشود با آنها براي شيراز مترو ساخت !ميشود متروي اصفهان را گسترش داد !ميشود متروي تهران را تا آنسوي دماوند کشيد !و ميشود باز هم ملت آذربايجان را سر کيسه کرد.
شهردار ٫ نمايندگان و مهندسان آذربايجان به چه کاري مشغول هستند؟ طرح و برنامه خريد چرا علني نميشود؟ آيا به صرفه بودن اين خريد براي دو بار استفاده مورد بررسي قرار گرفته است؟ آيا براي آينده اين دستگاهها فکري شده است؟ آيا بودجه سراسري در اينکار در نظر گرفته شده است؟ آيا شهرداري تبريز خود را فداي ندانم کاري غير مسؤلانه مرکز خواهد کرد؟ آيا سيستم غلط و شوونيست پرورده شهرداري استان هنوز پا برجاست؟
هنوز فراموش نکرده ايم که بودجه يکسال تبريز را به اصفهان تخصيص دادند ! تنها به دليل اينکه شهردار آنرا مازاد اعلام کرده و به بيت المال برگردانده بود ! بيت المالي که سرکيسه اش به فارسستان باز است.
کاخ شهرداري تبريز
اين ساختمان تاريخي و ملي (ملت آذربايجان) که در سال ۱۳۱۴ (دوران جنگ جهاني اول) و با طرح آلمانيها به شکل عقابي پر باز کرده بنا شده است٫ در گرو بانک ملي نزول خوار رژیم فاشيست است. اين کار براي اخذ مبلغ ۱۶ ميليارد تومان وام براي خريد دستگاههاي حفاري آينده فارسستان ضروري تشخيص داده شده است.
ولي آيا حقيقت را به ما ميگويند؟ مسلما نه
من معتقدم تيمي از مهندسان دلسوز آذربايجاني به دفاع از آينده و حال سرزمين مادري خود بايستي به صرفه بودن اين طرح را بررسي نمايند و نتيجه را با ملت خود درميان بگذارند. در اينکار بايستي تعجيل شود چه هنوز يکي از دستگاهها ساخته نشده است ! از هر جاي ضرر برگرديم ٫ منفعت است.
بودجه امروز ما نبايستي صرف آينده فارسستان شود
مسعود انتظار۱۵/۰۹/۰۰۶گلاسگو

Hiç yorum yok: