Çarşamba, Mart 22, 2006

گزارشات خبری از دستگیریهای گسترده فعالین حرکت ملی‌ آذربایجان
84/12/25
بازداشتهاي چند روز اخير در تبريز
بازداشتهايي در چند روز اخير در تبريز صورت گرفته است كه هنوز هيچ خبري از علت بازداشتها در دست نيست و فعالين حركت ملي آذربايجان تحليلهاي مختلفي را در اين باره ارائه مي دهند . آقايان محمد شكري ، محمد تبريزي ، محمد حسيني ( اوختاي ) ، امير علوي ، محرم خوشنام ، و حسن احساني از جمله اين بازداشت شدگان هستند .
احتمال داده مي شود كه محرم خوشنام ، حسن احساني و علي هاراي به خاطر اعتراضهاي خود مبني بر مديريت كانون ادبي استاد شهريار دستگير شده باشند . اين 3 شاعر گفتگوهايي را در سايت شمس تبريز انجام دادند و ضمن اعتراض شديد خود بر نحوه عملكرد مديريت انجمن ادبي شهريار ، خواستار اين شده بودند كه مسئولين مجوزي براي تاسيس انجمني مختص به شاعران ترك ارائه دهند .
محمد شكري و اوختاي به همراه محمد فرشي نيز در مراسم ترحيم مرحوم سهند افشاري بازداشت شده اند كه اتومبيل محمد فرشي در خيابان حافظ پيدا شده است
سه نفر ديگر در تبريز بازداشت شده اند
بر اساس گزارشي از تبريز محمد فرشي ، محمد شکري و اوختاي(محمد)حسيني از شرکت کنندگان در مجلس ترحيم سهند افشاري در روز دوشنبه ۲۲ اسفند در مسجد امام زمان تبريز ، پس از خروج از مراسم دستگير و تا کنون خبري از ايشان در دست نيست.محمد فرشي در مقابل مسجد در داخل اتومبيل شخصي خود دستگير شده است و دوستانش اتومبيل او را در چهارراه حافظ پيدا کرده اند.پس از گذشت دو روز از دستگيري هيچکدام از بازداشت شدگان با خانواده خود تماس نگرفته اند

آخرين اخبار از وضعيت بازداشت شدگان تبريز

- محمد شکري که پس از مراسم تعزيه مرحوم سهند افشاري بازداشت شده بود،بعد از سه روز حبس، آزاد شد.
اتابک بختاور دانشجوي دانشگاه تبريز پس از اينکه در شامگاه چهارشنبه سوري در برابر دانشگاه تبريز بازداشت شد، بعد از احضار پدرش چنگيز بختاور و تحمل 24 ساعت حبس، آزاد گرديد.
- ابوالفضل فتحي و ايوب رضوي و محرم ولي پور خوشنام در حال حاضر همچنان در بازداشت اداره اطلاعات تبريز به سر مي برند. منازل اين افراد مورد تفتيش مامورين قرار گرفته است.
- اوختاي (محمد) حسينلي در زندان اطلاعات تبريز در توقيف بسر مي برد.وي از بيماري حاد کليوي رنج مي برد.
- علي آقازاده معروف به هاراي نيز در بازداشت اداره اطلاعات بوده ومورد ضرب و شتم واقع شده است.
- تعداد کل بازداشت شدگان شرکت کننده در مراسم تعزيه سهند افشاري(هم از طرف نيروي انتظامي و هم از سوي اداره اطلاعات ) بالغ بر 70 نفر بوده که اکثريت قريب به اتفاق آنها آزاد شده اند.
- *ابراهيم معيني* يکي ديگر از بازداشت شدگان قيام ضد داشناک هفتم اسفند ماه،در حال حاضر در زندان اطلاعات تبريز در انفرادي و اعتصاب غذا بسر ميبرد. حال عمومي وي رضايت بخش نيست.*
ياشار مقام اسلامي* نيز که در هفتم اسفندماه بازداشت شده اکنون در زندان اداره اطلاعات تبريز و در انفرادي به سر ميبرد.*جواد عباس زاده* و *امير گرامي* دو تن ديگر از بازداشت شدگان تظاهرات ضدآپارتايد هفتم اسفند ماه در حال حاضر در بند مالي زندان تبريز در بازداشت هستند.
فعالين حرکت ملي در تبريز معتقدند که با گسترش اعتراضات مردمي، حاکميت جهت ارعاب فعالين اقدام به بازداشتهاي کور و ناگهاني مي کند.

وضعيت نگران کننده ابراهيم معيني در زندان اطلاعات تبريز

بنا به گزارش يک منبع موثق از تبريز محمد يرهون،محمدرضا حلاجيان و محمد حسين جليل پور سه تن از بازداشت شدگان تجمع هفتم اسفند ماه در ساعات اوليه بامداد 21 اسفند ماه پس از گذراندن 14 روز از زندان تبريز آزاد شده اند
اما ابراهيم معيني يکي ديگر از بازداشت شدگان در حال حاضر در زندان اطلاعات تبريز در انفرادي و اعتصاب غذا بسر مي برد. او پنجمين روز از اعتصاب غذاي خود را سپري کرده است و حال عمومي وي رضايت بخش نيست. همچنين ياشار مقام اسلامي نيز که در هفتم اسفند ماه بازداشت شده است اکنون در زندان اداره اطلاعات تبريز و در انفرادي به سر مي برد.
جواد عباس زاده و امير گرامي دو تن ديگر از بازداشت شدگان تجمع مذکور در حال حاضر در
84/12/25

هنوز از وضعيت علي هاراي خبري در دست نيست

علي آقازاده ( هاراي ) پس از 3 روز بازداشت ، هنوز در وضعيت مبهمي بسر مي برد . علي هاراي در مجلس ترحيم مرحوم سهند افشاري به سايت شمس تبريز اظهار نمود كه وي را تلفني به اداره اطلاعات نيروي انتظامي فرا خوانده اند ولي او از رفتن ممانعت كرده است ولي گويا پس از آن خود به آن اداره اطلاعات مراجعه نموده است و فقط طي يك تماس تلفني به خانواده خود اطلاع داده كه از وي نگران نباشند . هنوز پس از 3 روز از دستگيري نامبرده خبري از ايشان در دست نيست . احتمال داده مي شود كه دستگيري نامبرده با حوادث مربوط به برگزاري مراسم سالگرد فاجعه خوجالي در مقابل خليفه گري تبريز مرتبط بوده باشد .
چندي پيش نيز علي هاراي در مراسم 21 آذر نيز دستگير شد و پس از آزادي هنوز شناسنامه وي را عودت نداده اند وي پس از آزادي با سايت شمس تبريز گفتگوي كوتاهي نمود و اظهار داشت كه ما در مراسم 21 آذر سياستهاي دولت پهلوي را به زير سوال مي بريم و پس از آن از طرف نيروي انتظامي تحت فشار قرار گرفت كه اين گفتگو را تكذيب كند كه تكذيبيه آن در سايت 35000000 درج گرديد ولي نامبرده به سايت شمس تبريز اظهار نمود كه وي تكذيبيه اي به اين سايت ارسال نكرده است .
. پس از آن نيز علي هاراي در مراسم تشييع مرحوم دكتر فرزانه نقش بسزايي ايفا كرد و بدون اينكه در اين زمينه مسئوليتي داشته باشد توانست روند مراسم را كنترل و هدايت نمايد . همچنين علي هاراي گفتگويي را نيز چندي پيش با سايت شمس تبريز مبني بر اعتراض بر عملكرد انجمن ادبي استاد شهريار انجام داد . روي هم رفته در اين اواخر علي هاراي بر وسعت فعاليتهاي خود در حركت ملي آذربايجان افزوده است . ايشان كه از طريق بافندگي فرش امرار معاش مي كند يكي از فعاليني است كه اصرار زيادي بر اسلام گرايي در حركت ملي آذربايجان دارد و سعي در برجسته نمودن نقش اسلام در حركت ملي آذربايجان دارد .

آخرين جلسه دادگاه ارکين موسوي در اورميه

ارکين موسوي يکي از فعالين حرکت ملي آذربايجان همراه با وکيل صالح کامراني، براي آخرين بار در محکمه انقلاب شهر اورميه حاضر شدند.
اتهامات موسوي اقدام عليه امنيت ملي، پان تورکيسم و شرکت در مراسم سالگرد درگذشت پروفسور ذهتابي بر سر مزار وي در شهر شبستر است.


يگانه پور به اداره اطلاعات مراغه احضار شد

حامد يگانه پور يکي از فعالين حرکت ملي آذربايجان براي پاسخ گويي به برخي از سوالات به اداره اطلاعات مراغه احضار شد و در فضايي احترام آميز مورد بازجوئي قرار گرفت.
حامد در بازجوئي اظهار داشته است: حرکت ملي آذربايجان اساسا حرکتي مدني است. اما به رغم اين موضوع متاسفانه تفکر شوونيستي حاکم مي خواهد اهداف ترقي خواهانه و شيوه هاي مسالمت آميز اين حرکت مدني و دموکراتيک را وارونه جلوه دهد و با چسباندن مارکهايي چون پان تورکيسم و تجزيه طلب مانع از ادامه اين حرکت گردد. مخالفت اساسي حرکت ملي آذربايجان با تفکر شوونيستي و فرس گرايانه است که بذر آن توسط استعمارگران غربي و در زمان حکومت پهلوي کاشته شده است.
حامد در شرايطي به اداره اطلاعات مراغه احضار شد که يکروز قبل از آن چند فرد ناشناس با مراجعه به مغازه پدر وي، ازاو خواسته بودند تا جلوي فعاليتهاي تنها پسرش را سد کند.
لازم به ذکر است حامد بعنوان يکي از فعالين و موسسين انجمن ادبي- تورکي سهند در دانشگاه آزاد مراغه، قبلا نيز از طرف برخي از مسئولين اين دانشگاه به پان تورکيسم متهم شده بود.

"taver erer" <araz_maraghali_1324@yahoo.com
محمد عابدين پور به اداره اطلاعات احضار شد
محمد عابدين پور ، شاعر ، نويسنده و مدير مسئول نشريه جيقلي باخچا به اداره اطلاعات احضار شده است و به خاطر فروش کتابهاي ترکي زبان و پوستر شخصيت هاي آذربايجان ، تهديد شده است که مغازه کتابفروشي او و نشريه چيقلي باخچا بسته خواهد شد

بهروز علیزاده توسط اداره اطلاعات اردبیل بازداشت شده است

عصر روز جمعه در تاریخ 26 اسفند ماه، بهروزعلیزاده فرزند غیور آذربایجان، هنگامی که مشغول تبلیغ آرمانهای حرکت ملی آذربایجان در بین اهالی اردبیل بوده، توسط مامورین اطلاعات این شهر بازداشت شده
است. بر اساس آخرین اخبار رسیده وی در حال حاضر در اعتصاب غذا بسر می برد.
*اردبیللی آرخاداش*
مدیر مسئول چیقلی باخچا برای باردوم به اداره اطلاعات خوانده شد

ر پی بازداشتهای اخیر فعالان حرکت ملی دیروز آقای عابدین پور مدیر مسئول چیقلی باخچا برای باردوم به اداره اطلاعات خوانده شدوتا ساعت 2.5ظهر تحت بازجویی قرار گرفت
AZ.M.H.MARAND
کیوان نعیمی بازداشت شد.

کیوان نعیمی دبیر سیاسی جمعیت مبارزین جوان تورک در ساعت 17 روز جمعه توسط نیروهای اطلاعاتی رژیم در شهر تبریز بازداشت شد و هم اکنون از وی خبری در دست نیست.
این در حالی است که جو خفقان شدیدی در تبریز حاکم شده است.


Hiç yorum yok: