Perşembe, Mart 16, 2006

ديلي تلگراف:
بوش آماده آغار تغيير رژيم ايران است
الک راسل از واشنگتن
۲۴ اسفند ۱۳۸۴
دولت بوش بعد از پنج سال ترديد و بحث هاي داخلي، مرحله اي جديد تر و قدرتمند تري را براي سرنگوني حکومت آخوند ها در ايران، آغاز کرد. مرحله "تغيير رژيم" انعکاس بيشتري در ميان مردم ايجاد کرده است، اما تاثير آن همان چيزي است که بنا به گفته مقامات واشنگتن، دولت بوش توقعش را داشت. آمريکايي ها سرخوشند، زيرا به يکي از اهداف اوليه شان رسيدند که همانا ارجاع پرونده ايران، قبل از اجلاس شوراي امنيت سازمان ملل متحد که اين هفته درموضوع ايران را در دستورکار خود دارد، بود. مقامات آمريکا در حال حاضر مشغول مرور نحوه مواجهه آمريکا و روسيه در دوران جنگ سرد، هستند.
با اين که 75 ميليون دلار براي ايجاد يک شبکه تلويزيوني و راديويي که براي مردم ايران برنامه پخش مي کند اختصاص داده شده است، بايد ايستگاه هاي راديويي هم در کشورهاي نزديک به ايران ايجاد بشود که کمبود حضور ديپلماتيک آمريکا را جبران کند.
درعين حال، مقامات وزارت کشور و پنتاگون ، که بطور سنتي از ايران بدگويي مي کنند هم لحنشان را تغيير نداده اند. صحبت از "عمليات" و "چيره شدن به ايران"، روشي است که مورد پسند دولت بوش در دوران اول رياست جمهوري اش بود و حالا همانطور که کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ديپلمات ها را به سمت موضع ستيزه جويانه تري هل مي دهد، به نظر مي رسد که زمان اين گونه صحبت ها گذشته است.
يک مقام ارشد دولتي آمريکا ديروز به خبرنگار ديلي تلگراف گفت: "مسائل زيادي با هم اتفاق افتاد. اين هنوز آخر خط نيست ... اما اين لحظه اي است که ما بايد نيروهايمان را سازماندهي بکنيم."مقامات آمريکايي در خلوت خود از اينکه محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور جديد ايران، با گفته هايش درباره محو کردن اسرایيل و انکار هولوکاست دم به تله شان داده است، در پوست خود نمي گنجند. اين موضوع نقش بيرحمانه اي با کشورهاي اروپايي بازي کرد، بخصوص آلمان که تمام بدگماني هايش را نسبت به دولنت بوش کنار گذاشت و براي مقابله با ايران با آمريکا همکاري کرد.
مقام ارشد آمريکايي گفت: "توليد سلاح اتمي بايد براي ايران خيلي مهم باشد که تمام چيزهايي را که بدست آورده اند بخاطر آن از دست مي دهند. جدايي افکندن ميان آمريکا و اروپا مي توانست براي سياست خارجي ايران پيروزي بزرگي محسوب بشود، اما آنها اين را هم از دست دادند."
اين مقام رسمي اصرار دارد که حمله نظامي به سايت هاي اتمي ايران، آخرين راه مورد نظر آنهاست. اما او فکر مي کند که مردم با ديدن 130000 سرباز آمريکايي که دور مرزهاي ايران جمع شده اند، اين فرضيه را منتفي مي دانند. او مي گويد: "من هيچ حدسي نمي زنم. رئيس جمهور ما گفته است که هر احتمالي وجود دارد."
يکي از منابع مي گويد که تصميم گيري براي حمله نظامي به ايران تا آخر امسال انجام مي شود. درعين حال با دو روش همزمان که يکي فشار دوجانبه هم از طرف مخالفان داخل کشور و هم از سوي مخالفان خارج از کشور به رژيم، وديگري محکم کردن اراده کشورهايي است که بايد در شوراي امنيت درمورد مجازات هاي ايران تصميم بگيرند تا در مقابل ايران کوتاه نيايند. نقشه اين است که فشار را کم کم زياد بکنيم تا اينکه ناگهان فشاري شديد وارد بکنيم.
مقام ارشد آمريکايي مي گويد: "ما هنوز هم از راه هاي ديپلماتيک استقبال مي کنيم اما اين راه ها بايد منوط به شوراي امنيت باشد و تا زماني که ايران به مبارزه طلبي خود با کشورهاي ديگرادامه مي دهد، بايد او را سر جايش نشاند." تحليلگران هشدار مي دهند که پشتيباني از مخالفان تبعيدي و فرستادن پيام براي مخالفان داخلي نظام، خطر عکس العمل شديد و تقويت آخوند ها را سبب مي شود.
اما مقامات رسمي در واشنگتن احساس مي کنند که بعد از کناره گيري عمدي يکساله خود از صحنه ديپلماسي که به عهده انگلستان، فرانسه و آلمان گذاشته شده بود، حالا وقت آن رسيده تا وارد مجادلات بشوند.
آقاي بوش در ماه هاي اخير، ساعت ها روي اين موضوع وقت گذاشته است و تعداد زيادي از تحليلگران کاخ سفيد را براي آشنا شدن با موضوع دعوت کرده است. وزارت امور خارجه، هفته گذشته دفتر جديد مخصوص ايران را باز کرده است.
نيکلاس برنز، معاون وزارت امور خارجه، ديروز به واشنگتن اعلام کرد که ديپلمات هاي بيشتري به کشورهاي اطراف ايران مي فرستد تا روي مسائل اين کشور، متمرکز بشوند. او گفت که جايي در دوبي مي تواند نمونه قرن بيست و يکمي ايستگاه ريگا در پايتخت لاتويا باشد، که زماني که در سال هاي 1930 آمريکا در اتحاد جماهير شوروي سفارتي نداشت، از آن استفاده مي کرد.
منبع: سايت ديلي تلگراف، 14 مارس 2006

Hiç yorum yok: