Pazartesi, Mayıs 08, 2006

XEBER (6)

ممانعت دادگاه انقلاب تبريز از ورود مادر مصطفي عوض پور به دادگاه

و عدم ارائه جواب لازم در مورد وضعيت و آزادي وي






خانواده مصطفي چندين بار به دادگاه انقلاب مراجعه کرده اند تا از حال وي جويا شوند و در مورد اتهام وي و زمان آزادي وي خواستار پاسخ مناسب از دادگاه انقلاب شده اند ولي مسئولين دادگاه و قاضي مربوطه اجازه ورود آنها را به دادگاه نداده است و در مراجعات اوليه گفته است: " تا زماني که تحقيقات اداره اطلاعات تمام نشود به هيچ سوالي نمي توانيم پاسخ دهيم" اين گفته نشان از عدم اقتدار و شجاعت يک قاضي به اصطلاح اسلامي!! دارد. و کاملا نشان مي دهد که دادگاه انقلاب و قضاتي که در مقابله با فعالين آذربايجاني حکم صادر مي کنند ملعبه اي هستند در دست عناصر اطلاعاتي ايران. اين قضات در حکمهاي خود، آنها را پان ترکيست! خطاب کرده و روانه اطلاعات و زندان مي کنند.

در حال حاضر عده زيادي از فعالين حرکت ملي آذربايجان علي الخصوص مجع دانشگاهيان آذربايجاني، گزارشهاي لازم را در موضوع اين دستگيري به سازمانهاي بين المللي حقوق بشر، عفو بين الملل و سازمان حقوق بشر اروپا ارسال کرده و مي کنند.

با توجه به مکاتباتي که با اين سازمانها به عمل آمده سازمانهاي مذکور به اين نکته اشاره کرده اند که اگر در اولين فرصت، مصطفي و ديگر فعالين دستگير شده آذربايجاني آزاد نشوند و از آنها اعاده حيثيت نشود هر چه سريعتر گزارشات خود را در اين زمينه به مراجع بين المللي ذي صلاح، جهت رسيدگي به اين موضوع ارائه خواهند داد.



الان حدود 26 روز است که از دستگيري مصطفي – يکي از فعالين حرکت ملي آذربايجان – مي گذرد. در روز 17 ارديبهشت ماه سال جااري مصطفي به همراه 2 برادر کوچک خود در خانه پدري خويش، دستگير و روانه اطلاعات شدند. در اطلاعات براي گرفتن اقرار از برادرهاي وي آنها را مورد شکنجه قرار داده بودند.

2 برادر وي هرکدام به فاصله چند روز از هم با وثيقه هاي سنگين آزاد شدند. ولي مصطفي هنوز در اطلاعات به سر مي برد. گفتني است اين بازداشت غير قانوني و غير انساني در ساعات اوليه شب صورت گرفته است و مامورين بدون مجوز لازم و بدون تفهيم اتهام شبانه به منزل پدري وي ريخته و با ضرب و شتم فراوان و ايجاد وحشت در منزل به دستگيري مصطفي و برادرانش پرداخته اند و بعد از آن با تهديد خانواده وي به تفتيش منزل پرداخته و کامپيوتر و کتابهاي مصطفي را ضبط و با خود بردند. اين در حالي است که کنوانسيونهاي بين المللي و قوانين داخلي ايران تفتيش منازل و دستگيري افراد را در ساعات اوليه شب ممنوع اعلام کرده است. به وجود آمدن محيط وحشت مذکور باعث شده است که بيماري قلبي مادر مصطفي رو به وخامت بگذارد.



سعيد محمدي

خبرنگار سازمان حقوق بشر اروپا (در شمالغرب ايران)

12/2/1385

s_m_hiuman@yahoo.com





تماس تلفني مصطفي عوض پور با مادرش بعد از 25 روز حبس در اداره اطلاعات



آقاي مصطفي عوض پور كه از 27 روز پيش در اداره اطلاعات تبريز تحت بازجويي قرار دارد، بالاخره بعد از 25 روز حبس اجازه يافت تا طي تماس تلفني مادر بيمارش را از حال و احوال خويش باخبر سازد. در اين تماس دو دقيقه اي مصطفي سعي كرد به مادرش اطمينان دهد كه حالش خوب است و به زودي آزاد خواهد شد. مصطفي اضافه كرد كه هنوز تحت بازجويي است و اين بازجويي ها احتمالا تا دو سه روز ديگر ادامه خواهد داشت.

خاطر نشان مي شود كه آقاي مصطفي عوض پور يكي از فعالين پرجنب و جوش حركت ملي آذربايجان و دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز مي باشد. ايشان به همراه ديگر دوستانش در زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي در دانشگاه آزاد تبريز فعاليت هاي گسترده اي داشته و همچنين خبرنگار نشريه دانشجويي اؤيرنجي باخيشي (نشريه دانشجويان آذربايجاني دانشگاه اميركبير تهران كه در دومين فستيوال نشريات دانشجويي آذربايجان رتبه اول را كسب كرد) مي باشند.

يادآور مي شود كه آقاي عوض پور نيمه شب پنجشنبه 17/1/85 (ساعت 30/12 شب) به دنبال هجوم ناگهاني مامورين به خانه اشان به همراه دو برادر ديگرش مرتضي ( دانش آموز دوره دبيرستان) و محمدرضا (14 ساله و دانش آموز دوره راهنمايي) دستگير شده به اداره اطلاعات تبريز منتقل شد.

مامورين محمدرضا را به هنگام نوشتن جمله "من توركم" (من ترك هستم) بر روي ديوار، دستگير كرده به اطلاعات تبريز منتقل مي كنند. آنان وقتي مي فهمند كه او برادر مصطفي مي باشد، اكيپي متشكل از دو ماشين لباس شخصي و دو الكانس و يك موتور نيروي انتظامي تشكيل داده و در حال خانه برادران عوض پور را تحت محاصره قرار مي دهند. آنان در جواب حساسيتهاي همسايه ها كه علت ماجرا را جويا بودند، اظهار مي دارند كه پسر اين خانواده بنده خدايي را با چاقو زده و گريخته است و ما براي دستگيري اش اينجا هستيم و طرف در حال مرگ است و . . .

مامورين بدون ارائه هيچگونه حكم تفتيش و يا حكم بازداشت از در و ديوار و پشت بام به يكباره وارد خانه مي شوند و اين هنگامي بود كه اهل خانه در بستر خواب بودند. (ظاهرا محمدرضا بعد از خوابيدن اهل خانه يواشكي از خانه خارج شده و اقدام به نوشتن اين مطلب هويت طلبانه بر ديوار كرده بود.) مامورين حتي اجازه نمي دهند كه اهل خانه لباس بپوشند و يا چادر سر كنند. آنان تمام خانه را از آشپزخانه تا حمام و پشت بام مورد تفتيش قرار داده و تمام كتابها و جزوات مصطفي را (حتي جزوات دانشگاهي را) به صورت فله اي داخل گوني ها كرده و به همراه سي دي ها و كامپيوتر با خود مي برند.

روز بعد مامورين از مرتضي (برادر وسطي) تعهد مي خواهند تا آزاد گردد و ليكن او جسورانه تعهد مورد نظر مامورين را نداده و همراه دو برادر ديگر يكشنبه 20/1/85 به دادگاه انقلاب اسلامي تبريز منتقل مي شود. دادگاه، مرتضي را تبرئه و آزاد مي كند اما مصطفي را با قرار 5 ميليوني و محمدرضا را با قرار 4 ميليوني براي بازجويي هاي بيشتر و تخليه اطلاعاتي به مدت نامحدود دومرتبه تحويل اداره اطلاعات تبريز مي دهد كه محمدرضا پس از 12 روز بازجويي به تاريخ 29/1/85 با وثيقه 4 ميلون توماني آزاد گشت اما به رغم گذشت 27 روز، مصطفي هنوز تحت بازجويي قرار دارد و قاضي پرونده جواب درست حسابي به خانواده اش نمي دهد.

همچنين آقاي عوض پور در مقاطي از حبس نيز در اعتراض به نحوه رفتار بازجويان و بازجويي بدون تفهيم اتهام دست به اعتصاب غذا زده كه متاسفانه از كم و كيف آن خير موثقي در دست نيست.

به اميد آزادي تمام زندانيان سياسي

13/2/85

ميلي چاليشقان

13/2/85

ميلي چاليشقان

milichalishqan@yahoo.com

www.mustafaevezpoor.blogfa.com

Hiç yorum yok: