Çarşamba, Mayıs 03, 2006

XEBER(1)

برادران قويدل بصورت مشکوکي در رود آراز غرق شدند

براساس اخباري که توسط فعالين حرکت ملي آذربايجان در شهرستان خدآفرين منطقه قارداغ منتشر شده است اخيرا جنازه دو مرد جوان به اسامي جعفر قويدل(معلم) و عباس قويدل در رود ارس کشف شده است. اين دو برادر از متمايلين به حرکت ملي آذربايجان بوده و بارها به هنگام تردد در ساحل رود ارس شعارهايي را عليه ارامنه اشغالگر منطقه زنگيلان در انسوي رود سر داده بودند. مقامات محلي مدعي هستند که اين دو برادر هنگام ماهيگيري غرق شده اند. با توجه به اينکه برادران قويدل از بوميان محل بوده و شناگران خبره اي محسوب مي شدند و همچنين جنازه آنها چند روز پس از مفقود شدن کشف و بلافاصله بدون نظر پزشکي قانوني دفن شده است خانواده قويدل احتمال قتل آنها توسط ارامنه آنسوي ارس را بعيد نمي دانند.
براداران قويدل قبل از غرق شدن کشته شده اند

اطرافيان و خانواده جعفر و عباس قويدل معتقدند که اين دو برادر هويت طلب، قبل از اينکه در رود ارس غرق شوند کشته شده اند!
بر اساس آخرين مسموعات، برادران قويدل عصر روز دهم فروردين ماه، از منزل خود در روستاي شوجئيلي (واقع در 20 کيلومتري بخش خومارلي از ماحال خدا آفرين و از توابع شهرستان کليبر) خارج شده و به قصد صيد ماهي با قلاب به ساحل جنوبي رود ارس رفته اند.
از آن تاريخ تا مدت دو روز، به رغم تلاشهاي شبانه روزي اهالي محل، هيچ نشانه اي از اين دو برادر يافت نمي شود. اما در روز 12 فروردين ماه نخست جنازه جعفر قويدل در حالي که لخت بوده از اب گرفته مي شود.
بوميان محل که به دليل مجاورت با رود ارس اکثرا با اوضاع جسماني افراد غرق شده آشناتر هستند مدعيند که معده و سينه جعفر خالي از اب بوده است که اين امر نشان دهنده مرگ شخص مغروق، قبل از غرق شدن مي باشد.
جعفر 31 ساله، متاهل، داراي شغل آزاد و همچنين يک فرزند بوده و از جمله فعالين حرکت ملي آذربايجان محسوب مي شده است. متاسفانه جنازه به محض پيدا شدن بجاي معاينه توسط پزشکي قانوني روانه کفن و دفن مي شود !
کساني که جنازه را از نزديک ديده اند مي گويند در دور گردن پيکر مرحوم جعفر قويدل، به صورت واضحي کبودي ناشي از آثار حلقه شدن طناب وجود دارد. 12 روز بعد از مفقود شدن برادران قويدل، جنازه برادر کوچکتر ،عباس، از اب گرفته شده است.
عباس 29 ساله، معلم، متاهل و داراي سه فرزند بوده است.
جنازه عباس را در حالي که لباس بر تن داشته از اب گرفته اند. هنگامي که لباسهاي متوفي را از بدن وي خارج کرده اند در سراسر اندام مرحوم عباس، زخمهاي عميقي را مشاهده کرده اند.شاهدان عيني معتقدند يکي از زخمهاي بدن عباس در حد زخم گلوله عميق بوده است. جنازه عباس نيز به محض کشف شدن بدون اينکه در معرض معاينه پزشکي قانوني قرار گيرد بسرعت راهي کفن و دفن شده است!
اکثر مردم محل، ارامنه اشغالگر آنسوي ارس را مسئول قتل اين دو جوان مي دانند. برخي نيز معتقدند که اين بردار به دليل فعاليتهاي هويت طلبانه خود در اين سوي ارس کشته شده و سپس به آب انداخته شده اند. گروهي نيز همکاري اشغالگران ارمني با خودکامگان فارس را عامل قتل اين دو برادر هويت طلب مي دانند. اهالي محل به دليل رفتارهاي اخلاقي خانواده قويدل احتمال قتل در اثر خصومتهاي شخصي را کاملا منتفي مي دانند.
شاهدان عيني مي گويند از اوايل فروردين ماه با گرمتر شدن هوا، نيروهاي اشغالگر ارمني با حضور در ساحل شمالي رود ارس، در منطقه اي که اکنون جزء اراضي اشغالي رايون زنگيلان جمهوري آذربايجان محسوب مي شود اقدام به فحاشي به تورکهاي اين سوي ارس مي کرده اند. همچنين آنها تورهاي ماهيگيري خود را بصورتي در رود پهن مي کرده اند که بخش زيادي از عرض رود را به خود اختصاص مي داده است. برخي از محلي ها شاهد شناي عرض 100 متري رود توسط جعفر قويدل و بريدن تور هاي ماهيگيري اشغالگران بوده اند. مردم محلي جعفر و عباس قويدل را از جمله شناگران بسيار ورزيده و ماهر منطقه مي دانند.
بوميان قارداغ و بخصوص روستاي شوجئيلي مي گويند پس از آنکه ارامنه به هر طريقي قادر به شناسايي اين دو برادر در جنوب رود ارس شده اند در يک موقعيت مقتضي نخست برادر بزرگتر را (احتمالا به هنگام بريدن تورها)با طناب خفه کرده و سپس برادر کوچکتر را که جهت کمک به وي شتافته است با گلوله به شهادت رسانده اند. گفته مي شود در همان روزها چندين بار صداي شليک گلوله نيز شنيده شده که طي سالهاي اخير کم سابقه بوده است.
قبلا در سال 1374 کودکي 7 ساله بنام رضا محمد پور در برابر مدرسه روستاي شوجئيلي و در مقابل چشمان ديگر دانش اموزان محل مورد اصابت گلوله ارامنه اشغالگر آنسوي رود ارس قرار گرفته و در دم شهيد شد. قتل فجيع اين کودک بدون پيگرد ويژه قضايي مورد فراموشي قرار گرفت و در اين خصوص هيچ ارمني اي مورد بازخواست واقع نگرديد. در واقع به اين ترتيب خون اين کودک که آخرين فرزند خانواده بوده و در بين هشت فرزند، تنها فرزند پسر مادر و پدر محسوب مي شده پايمال شد .
خانواده هاي قويدل (پدر و مادر ، همسران و فرزندان) اکنون در شرايط روحي دهشتناکي به سر مي برند. مخصوصا مادر و پدر مسن انها که تاکنون قادر به قبول مرگ ناگهاني دو فرزند برومند خود نشده اند.
افراد محل مي گويند که نيروي انتظامي محل در نخستين واکنش پس از انتشار خبر مفقود شدن برادران قويدل، اقدام به تشکليل پرونده اي در مورد مقتولين کرده است. اما اخبار جديد حاکي است که اين پرونده ها در حال حاضر به دلايل مشکوکي مختومه شده اند.
بوميان محل بر اين باورند که روابط بسيار صميمانه دولت تهران با اشغالگران ارمني و همچنين ترس از طغيان مردم قاراداغ، مانع از ادامه تحقيق و انتشار نتايج اوليه آن شده است.
اخبار تکميلي به محض دريافت ارسال خواهد شد.
حسين. س. م.






Hiç yorum yok: